هنگام خرید استخر خانگی، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کنید قیمت استخر است. اگر در فکر ساخت یک استخر اختصاصی هستید و می‌خواهید بدانید که باید چه رقمی را کنار بگذارید، این مطلب را از دست ندهید. در این راهنما، همه‌ی عواملی را که در تعیین قیمت استخر خانگی نقش دارند، مورد بررسی قرار می‌دهیم و به تفاوت قیمت انواع استخر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر هزینه ساخت استخر

عوامل مختلفی هستند که بر قیمت استخر تاثیر می‌گذارند؛ از جمله:

  • ابعاد و مدل استخر
  • نوع استخر (بتنی، فایبرگلاس و وینیلی)
  • روکار یا توکار بودن استخر
  • تجهیزات و لوازم جانبی استخر
  • مشخصات محل نصب استخر
  • سهولت در دسترسی به محل نصب استخر

اینها فقط تعدادی از آیتم‌هایی هستند که هزینه ساخت استخر شما را تعیین می‌کنند. به همین دلیل است که نمی‌توان در مورد قیمت استخرها پاسخ قطعی داد. استخرهای شنا، شبیه هم نیستند چراکه هر استخری باید با نیازها و ترجیحات کارفرما مطابقت داشته باشد. با این حال، عواملی که در اینجا ذکر شده‌اند، ملاحظات اصلی هستند که باید هنگام تعیین بودجه برای استخر خود در نظر بگیرید.

اندازه و شکل استخر

همانطور که انتظار می‌رود، استخرهای بزرگتر نسبت به استخرهای کوچکتر، هزینه بیشتری دارند. دلیل این است که گودبرداری این استخرها، کار بیشتری می‌برد و به طور کلی، فرآیند نصب استخرهای بزرگتر، اصولاً دشوارتر است. علاوه بر این، در مرحله‌ی ساخت استخر نیز از مصالح بیشتری استفاده شده است.

با این حال، در مورد استخرهای پیش‌ساخته، اندازه معمولاً تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند. از آنجا که نصب استخرهای متوسط و بزرگ، کار یکسانی می‌برد، این استخرها آنقدرها که فکر می‌کنید از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت ندارند.

اگر به دنبال استخری با طرح و شکل خاص هستید، به این نکته توجه کنید که شکل و مدل معمولاً تأثیر بیشتری بر قیمت استخر شما خواهد داشت تا ابعاد. اگر نمی‌توانید استخر پیش ساخته‌ای پیدا کنید که مدل آن بتواند ایده‌های شما را برآورده سازد، تنها گزینه این است که به سمت استخرهای بتنی بروید؛ که البته هزینه‌ی قابل توجهی دارد.

استخر بتنی، فایبرگلاس یا وینیلی

متریالی که انتخاب می‌کنید بر قیمت استخر شما تأثیر می‌گذارد. استخرهای شنا معمولاً یکی از این سه نوع هستند:

قیمت استخر بتنی

بتن، گران‌ترین گزینه است. دلیل این است که استخرهای بتنی اغلب به صورت پیش‌ساخته نیستند و باید از ابتدا در حیاط شما ساخته شوند. این کار، مستلزم کار زیادی است که بسته به اندازه و طراحی استخر، ممکن است هفته‌ها یا احتمالاً ماه‌ها زمان ببرد و بنابراین، هزینه‌ی نیروی کار بالاست. علاوه بر این، سطح داخلی استخرهای بتنی باید قبل از استفاده، با گچ، کاشی یا سنگریزه پوشانده شود که این امر نیز به هزینه‌ی این استخرها می‌افزاید. با این حال، استخرهای بتنی، مستحکم و بادوام هستند و امتحان خود را پس داده‌اند. بنابراین، اگر نمی‌توانید استخر پیش ساخته‌ای متناسب با نیاز خود پیدا کنید، یک استخر بتنی می‌تواند سرمایه‌گذاری ارزشمندی باشد.

قیمت استخر فایبرگلاس

از نظر قیمت، استخرهای فایبرگلاس انتخابی میان رده به شمار می‌روند. آنها ارزان‌تر از استخرهای بتنی هستند زیرا کاسه‌ی استخر از قبل در کارخانه ساخته شده است. در نتیجه، استخر به صورت آماده برای نسب به شما تحویل داده می‌شود نه اینکه از ابتدا ساخته شود. این امر، هزینه ساخت استخر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

استخرهای فایبرگلاس چندین مزیت دیگر نیز دارند: آنها نیازی به کاشی یا سنگریزه ندارند. تمیز نگه داشتن این استخرها هم راحت‌تر است زیرا سطوح آنها متخلخل نیست و بنابراین در برابر جلبک‌ها و باکتری‌ها مقاوم هستند. استخرهای فایبرگلاس علاوه بر اینکه همانند بتن، بسیار مقاوم و بادوام هستند، از ضربه‌پذیری و انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای هم برخوردارند؛ این ویژگی، احتمال بروز نشتی در آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

قیمت استخر وینیلی

استخرهایی با آستر وینیل، ارزان‌ترین گزینه هستند که اگر بودجه کمی دارید، آنها را به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کند. با این حال، این استخرها در طولانی مدت اصلاً مقرون به صرفه نیستند. آستر وینیل این استخرها بسیار ظریف است و بنابراین حتی با استفاده معمولی از استخر نیز به راحتی آسیب می‌بیند. این بدان معنی است که باید هزینه تعویض کامل آستر را (هر پنج تا هفت سال) در نظر بگیرید.

استخر روکار یا توکار

هنگام برنامه‌ریزی درمورد بودجه‌ی استخر، نحوه‌ی نصب نیز عاملی تعیین‌کننده است. قیمت استخر توکار به میزان قابل توجهی بالاتر از هزینه استخر روکار است. در واقع، کار بسیار بیشتری برای نصب استخر توکار انجام می‌شود چراکه حیاط شما باید قبل از شروع هر کاری، مورد گودبرداری قرار گیرد. برنامه‌ریزی بسیار مهم است؛ اگر می‌خواهید استخر شما از همه جهات عالی به نظر برسد و در عین حال، بتوانید از فضای باقی‌مانده در حیاط خود نیز بهترین استفاده را ببرید، موقعیت استخر باید به درستی انتخاب شود.

پس از گودبرداری، اگر یک استخر پیش ساخته را انتخاب کنید، کار نصب به احتمال زیاد فقط چند روز طول می‌کشد اما اگر یک استخر بتنی را انتخاب کنید، هفته‌ها و حتی ماه‌ها درگیر خواهید بود.

قیمت استخر روکار

قیمت استخرهای روکار پایین‌تر است زیرا هیچ‌گونه گودبرداری یا کار ساختمانی وجود ندارد. بیشتر استخرهای روکار، استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس یا گزینه‌هایی نظیر استخرهای بادی و استخرهای اینتکس هستند. بسیاری از استخرهای روکار به صورت کیت‌های کامل و به همراه اتصالات و تجهیزات استخر عرضه می‌شوند و از این رو، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود.

 با این حال، مزیت اصلی استخرهای روکار این است که می‌توان آنها را تقریباً بلافاصله نصب و استفاده کرد. تنها چیزی که این استخرها نیاز دارند این است که روی سطحی هموار و استوار قرار گیرند و قبل از آبگیری و بهره‌برداری، به منبع برق متصل شود. بنابراین، شما استخری خواهید داشت که مقرون به صرفه است و می‌توانید بلافاصله از آن لذت ببرید.

لوازم جانبی استخر

استخر اختصاصی شما باید نیازهای شما را برآورده سازد و همچنین منعکس کننده‌ی استایل شخصی شما باشد. برای دستیابی به این هدف، ممکن است بخواهید برخی از امکانات اختیاری را اضافه کنید. بنابراین، باید آنها را نیز در بودجه‌ی خود لحاظ کنید.

استخرهای روکار معمولاً به همراه تجهیزات عرضه می‌شوند. اما اگر یک استخر توکار ساخته‌اید، سیستم فیلتراسیون و همچنین سیستم روشنایی که انتخاب می‌کنید، بر هزینه ساخت استخر تأثیر می‌گذارد. برخی از انواع کاشی یا رنگ استخری هم گران‌تر از بقیه هستند. همچنین ممکن است بخواهید مواردی نظیر آبنما را اضافه کنید تا استخرتان جذاب‌تر شود و تجربه‌ی آرامش‌بخش‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد.

مشخصات محل نصب استخر

اگر حیاط خلوت شما شکلی غیرعادی با زوایای نامناسب یا شیب قابل توجهی دارد، ممکن است مجبور شوید هزینه‌ی بیشتری برای استخر خود بپردازید. در حال حاضر، طیف وسیعی از استخرهای پیش ساخته وجود دارند. با این حال، بسته به شکل حیاط شما، این امکان وجود دارد که نتوانید استخری متناسب با فضای مورد نظر خود پیدا کنید. اگر اینطور باشد، تنها گزینه این است که یک استخر بتنی، از ابتدا در محل مورد نظر شما ساخته شود. یک استخر بتنی را می‌توانید تقریباً به هر شکلی بسازید تا با مشخصات پروژه‌ی شما مطابقت داشته باشد.

اگر محل پروژه، شیب‌دار باشد، ممکن است مجبور شوید استخر خود را به صورت نیمه روکار – نیمه توکار بسازید تا همسطح شود. همچنین ممکن است نیاز به نصب دیوار حائل داشته باشید. به هر حال، نمی‌توانید از گزینه‌های روکار استفاده کنید و بنابراین، باید آماده باشید که برای نصب استخر خود هزینه بیشتری بپردازید.

امتیاز دهید:
5/5
سطح اطلاعات
لیست قیمت استخر خانگی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!