هنگامی‌که تصمیم به ساخت استخر خانگی گرفتید، در مرحله‌ی بعد باید انتخاب کنید که می‌خواهید استخرتان را به صورت روکار نصب کنید یا توکار. این انتخاب، هزینه‌ی ساخت استخر را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر تجربه‌ی کلی شما به عنوان صاحب استخر نیز تاثیر می‌گذارد. در این راهنما، مواردی را که باید قبل از انتخاب استخر روکار در نظر بگیرید، مورد بررسی قرار می‌دهیم و مزایا و معایب این استخرها را می‌سنجیم تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کنیم.

مزایای استخرهای روکار

بیایید با تعریفی کوتاه از استخرهای روکار شروع کنیم. استخر روکار، سازه‌ای نیمه دائمی با عمق 1/20 تا 1/80 متر و قطر 3/5 تا 9 متر است. این استخرها، قیمت مناسبی دارند، به راحتی نصب و جمع می‌شوند و راه‌حلی فوق‌العاده برای آبتنی در طول تابستان به شمار می‌روند.

قیمت استخرهای روکار، پایین‌تر است.

برای خرید یک استخر روکار، تنها به کسری از پولی نیاز دارید که برای ساخت یک استخر توکار صرف می‌شود. از آنجایی که این استخرها روی سطح زمین قرار می‌گیرند، برخلاف استخرهای توکار، به گودبرداری نیاز ندارند و بنابراین، نصب آنها هزینه‌ی کمتری می‌برد. علاوه بر این، استخرهای آماده روکار اغلب به همراه تمام تجهیزات مورد نیاز از جمله نردبان، مجموعه‌ی پمپ و فیلتر، زیرانداز و روکش استخر عرضه می‌شوند؛ برخلاف استخرهای توکار که تجهیزات مورد نیاز آنها باید به صورت جداگانه تهیه شود. به طور کلی، این استخرها از نظر هزینه‌ی نصب، راه‌اندازی و نگهداری، مقرون به صرفه هستند.

نصب استخرهای روکار، آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

کار ساخت و نصب استخرهای توکار، بسته به نوع استخر، بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. این در حالی است که عملیات نصب استخرهای روکار، بسیار ساده است و تنها چند ساعت زمان می‌برد. استخرهای بادی، ساده‌ترین نوع استخر روکار هستند که کار نصب آنها فقط شامل باد کردن حلقه‌ی بالای استخر و آب‌گیری آن است. نصب مدل‌های پیشرفته‌تر هم شامل سرهم کردن فریم استخر، نصب آستر استخر، آب‌گیری استخر و تصفیه‌ی آب است. در واقع، نصب و راه‌اندازی این استخرها، نیازی به خدمات تیم‌های حرفه‌ای ندارد و فقط با همراهی یکی دو نیروی کمکی که می‌توانند از اعضای خانواده یا دوستان شما باشند، انجام می‌شود.

سهولت مونتاژ و نصب، یکی از بزرگترین مزایایی است که طرفداران استخرهای روکار به آن اشاره می‌کنند.

برای نصب استخرهای روکار، به فضای کمتری نیاز است.

آیا می‌خواهید یک استخر زیبا در کنار خانه خود داشته باشید اما فضای کافی ندارید؟ نگران نباشید، استخرهای روکار همیشه می‌توانند کار شما را راه بیندازند. این استخرها در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند که کوچک‌ترین آنها برای کودکان و مدل‌های متوسط، برای فضاهای کوچک‌تر طراحی شده‌اند. حتی اگر فضای بیشتری در اختیار دارید، می‌توانید مدل‌های بزرگتر استخر روکار را خریداری کنید. این درحالی است که استخرهای توکار، به فضای بیشتری نیاز دارند و به صورت دائمی نصب می‌شوند. علاوه بر اشغال فضای کمتر، استخرهای روکار قابل حمل هم هستند. بنابراین هر زمان که نیاز به فضایی بیشتری برای مقاصد دیگر داشته باشید، می‌توان این استخرها را از هم باز کنید و به انباری انتقال دهید.

استخرهای روکار، به نگهداری کمتری نیاز دارند.

‌استخرهای روکار در مقایسه با استخرهای توکار، کوچک‌تر هستند. از این رو، تمیز کردن، گندزدایی و فیلتراسیون آن‌ها هم آسان‌تر است و معمولاً باید در فواصل زمانی طولانی‌تری انجام شود. نیاز این استخرها به تصفیه و گندزدایی همچنین به این دلیل پایین‌تر است که کمتر در معرض جلبک‌های استخری و مواد حساسیت‌زا هستند؛ مگر اینکه استخر در محیطی آلوده قرار گیرد. هنگامی که زمستان فرا می‌رسد، باید استخرهای توکار را برای فصل سرما آماده کنید و در طول فصل زمستان هم به نگهداری از آن‌ها بپردازید. این در حالی است که به راحتی می‌توانید استخر روکار را از هم باز کنید.

استخرهای روکار، موقتی و قابل حمل هستند.

استخرهای آماده، به راحتی قابل جابجایی هستند. می‌توانید با این استخرها به هر کجا که می‌خواهید سفر کنید، آن‌ها را راه اندازی کنید و لذت ببرید. از آنجایی که آن‌ها قابل حمل هستند، می‌توانید هر زمان که نیاز بود، آنها را به قسمتی دیگر از حیاط منتقل کنید. حتی می‌توانید در صورت اسباب‌کشی به خانه‌ای جدید، استخرتان را مثل سایر اسباب و اثاثیه با خود ببرید.

معایب استخرهای روکار

اگرچه قیمت استخرهای روکار نسبت به استخرهای توکار پایین‌تر است، اما معایب این استخرها باعث می‌شود که ارزش کلی آنها، پایین‌تر از مدل‌های توکار باشد.

دوام و طول عمر استخرهای روکار، پایین است.

اگرچه استخرهای آماده روکار، هزینه کمتری نسبت به استخرهای توکار دارند، اما طول عمر کوتاه‌تری نیز دارند، که معمولاً بسته به عواملی مانند نگهداری و کیفیت ساخت، بین 7 تا 15 سال است. این در حالی است که این عدد برای استخر بتنی و فایبرگلاس، حداقل 30 تا 50 سال است. بدنه‌ی استخرهای روکار کاملاً در معرض دید قرار می‌گیرد؛ عاملی که این استخرها را در برابر فرسودگی و همچنین خرابی‌های احتمالی در هنگام طوفان، آسیب پذیرتر می‌کند.

آستر استخرهای روکار از مواد PVC ساخته شده است که راحت‌تر باد می‌شود و می‌تواند آب را در خود نگه دارد. از این رو، سطح داخلی آنها، ضعیف‌تر از استخرهای فایبرگلاس و بتنی است. آنها مستعد خراش و پارگی هستند. در واقع هر حیوانی که چنگال دارد، مانند سگ و گربه، باید از این استخرها دور نگه داشته شود. اکثر این استخرها به همراه کیت تعمیر سریع عرضه می‌شوند. این کیت‌ها به کاربر کمک می‌کنند که پارگی‌های کوچک یا سوراخ و خراش را برطرف کند، اما برای پارگی‌های بزرگ‌تر کارساز نیستند.

استخرهای توکار در ابعاد و مدل‌های محدودی عرضه می‌شوند.

همانطور که در بالا ذکر شد، استخرهای روکار در ابعاد مختلفی وجود دارند، اما اکثر آنها کوچکتر از استخرهای شنای توکار هستند. این بدان معناست که اگر یک قطعه زمین بزرگی برای استخر دارید، استخر روکار ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد. استخرهای توکار می‌توانند بسته به نیاز صاحب خانه، حتی در ابعاد و عمق سفارشی ساخته شوند. اما استخرهای روکار، در ابعاد و اعماق خاصی عرضه می‌شوند که با توجه به فرآیند ساخت و نکات ایمنی، نمی‌توان از آن‌ها فراتر رفت. علاوه بر این، اگر می‌خواهید که اعضای خانواده در سنین مختلف بتوانند همزمان شنا کنند، احتمالاً یک استخر توکار، انتخاب مناسب‌تری است.

استخرهای روکار، ظاهر زیبایی ندارند.

برخلاف استخرهای توکار، استخرهای روکار معمولاً ظاهر شیکی ندارند. برخی از مدل‌های این استخرها بیشتر شبیه جکوزی‌های ارزان‌قیمت یا حتی استخرهای مخصوص کودکان هستند. البته می‌توانید ظاهر آنها را با نصب مدل‌های چوبی یا احاطه کردن استخر با عرشه‌های زیبا یا گیاهان باغچه بهبود بخشید، اما جذابیت ظاهری آنها هرگز به پای استخرهای توکار نمی‌رسد. استخرهای روکار همچنین ارزش ملکی که در آن نصب می‌شوند را افزایش نمی‌دهند و حتی ممکن است خریداران بالقوه را از خرید ملک منصرف کنند.

امکان سفارشی‌سازی استخرهای روکار وجود ندارد.

اگرچه استخرهای روکار در رنگ‌ها، شکل‌ها و ابعاد متنوعی عرضه می‌شوند، محدودیت‌های زیادی درمورد انتخاب ابعاد و مدل استخر به صورت سفارشی وجود دارد. شما تنها می‌توانید استخرهای روکار را از میان مدل‌های عرضه شده توسط سازنده انتخاب کنید. از سوی دیگر، استخرهای شنای توکار به شما این امکان را می‌دهند که طرح‌ها و امکانات مختلفی را که می‌خواهید با پیمانکار خود در میان بگذارید؛ امکانی که برای استخرهای روکار اصلاً وجود ندارد.

در صورتی که می خواهید مطالعه بیشتری در مورد استخر اینتکس و همچنین پکیج تصفیه استخر داشته باشید به مقالات سایت سوییم پلاس مراجعه فرمایید.

امتیاز دهید:
5/5
سطح اطلاعات
مزایا و معایب استخر روکار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!