آیا به خرید استخر آماده فکر می‌کنید اما نمی‌دانید چگونه آن را نصب کنید؟ راه‌اندازی یک استخر آماده، کار چندان دشواری نیست. با برنامه‌ریزی مناسب و کمی تلاش، می‌توانید این استخرها را در کوتاه‌ترین زمان نصب کنید و از آبتنی در آنها لذت ببرید. این راهنما، شامل نمایی کلی از فرآیند نصب استخرهای آماده است. که اصطلاحا به آن ساخت استخر می گویند.

نصب استخر آماده

نصب یک استخر پیش ساخته، فرآیندی است که می‌توانید خودتان در خانه و با کمک اعضای خانواده یا دوستان انجام دهید. شما همچنین می‌توانید از یک نصاب حرفه‌ای بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد. اینکه خودتان استخر را نصب کنید یا کار را به یک حرفه‌ای بسپارید، بستگی به نوع استخر و مهارت‌های خودتان دارد:

استخرهای بادی: نصب استخر بادی معمولاً به سادگی یافتن سطحی تراز و هموار در حیاط یا چمن و باد کردن و آبگیری استخر است. این استخرها بیشتر مناسب کودکان هستند و کار راه‌اندازی آنها هم آنقدر آسان است که حتی خود کودک می‌تواند از عهده‌ی آن بربیاید.

استخرهای پیش ساخته موقتی: این استخرها معمولاً برای فصل تابستان هستند و با پایان فصل گرما هم به طور کامل جمع می‌شوند. نصب این استخرها، تنها نیازمند چند ابزار ساده و سطحی صاف و تراز است و معمولاً بیشتر افراد می‌توانند با کمی دقت و مهارت، از پس سرهم کردن این استخرها بربیایند.

استخرهای پیش ساخته دائمی: نصب این استخرها، فرآیند پیچیده‌تری است و به تجربه و مهارت و همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته نیاز دارد. به ویژه آنکه معمولاً باید عرشه‌ای در اطراف استخر ساخته شود.

پیش از مونتاژ استخر

پیش از شروع کار، باید همه چیز را برای نصب و راه‌اندازی استخر، آماده کنید. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که این موارد را بشناسید و برای نصب صحیح و اصولی استخر، به آنها توجه کنید.

انتخاب موقعیت استخر

ابتدا باید سطح زیرین استخر را آماده کنید. این مرحله شامل تسطیح زمین و جمع کردن سنگ‌ها و اجسام تیز از روی زمین است. همچنین باید تمام گیاهانی را که در قسمت مورد نظر رشد کرده‌اند، از ریشه خارج کنید تا با گذشت زمان، رشد نکنند و باعث سوراخ شدن آستر استخر نشوند. این مرحله، باید با دقت انجام شود چراکه نقش مهمی در جلوگیری از مشکلاتی مانند پارگی یا نشتی در استخر دارد.

علاوه بر این، باید در نظر بگیرید که برای تمیز نگه داشتن آب استخر، نیاز به پمپ و فیلتر داریم و پمپ باید به برق وصل شود. بنابراین اگر استخر شما نزدیک پریز برق باشد، کار بسیار راحت‌تر خواهد بود. همچنین توصیه می‌کنیم استخر در محلی قرار گیرد که در معرض نور خورشید باشد. این نکته به افزایش دمای آب کمک کرده و شنا را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

آماده‌سازی بستر استخر

همانطور که گفتیم، استخر باید روی سطحی صاف و هموار نصب شود. پس از انتخاب موقعیت استخر، دو گزینه داریم: می‌توانیم استخر را مستقیماً روی زمین قرار دهیم یا سطحی سیمانی را برای نصب استخر پیش ساخته آماده کنیم. قبل از شروع مونتاژ، لازم است دفترچه‌ی راهنما را مطالعه کنید و ببینید که شرکت سازنده در این مورد چه توصیه‌ای دارد.

اگر تصمیم دارید سطحی سیمانی بسازید، باید آن را شمشه‌کشی کنید تا کاملاً صاف و یکنواخت باشد. این گزینه به ویژه برای استخرهای کامپوزیتی یا چوبی توصیه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که سطح زیرین استخر می‌تواند وزن آن را تحمل کند. اگر ترجیح می‌دهید استخر را مستقیماً روی زمین قرار دهید، باید مطمئن شوید که زمین، عاری از سنگ یا اجسام خارجی دیگری است که می‌توانند به استخر ما آسیب برسانند. در صورت لزوم باید با ایجاد بستری از شن و ماسه، خاک را فشرده کنید.

همچنین توصیه می‌شود که پس از آماده‌سازی سطح مورد نظر، از زیراندازهای مخصوص استخرهای آماده هم استفاده کنید. این کار، مانع از ایجاد سوراخ و پارگی در کف استخر توسط سنگ یا شاخه می‌شود. این زیراندازها، که برای انواع استخر آماده مناسب هستند، به همراه برخی مدل‌ها عرضه می‌شوند اما امکان تهیه‌ی آنها به صورت جداگانه هم وجود دارد.

مونتاژ استخر

وقتی سطح زیرین استخر را آماده کردیم، باید تمام قطعات مربوط به فریم استخر را از بسته‌بندی خارج کنیم و آنها را در کنار محلی بچینیم که برای نصب استخر در نظر گرفته‌ایم. همه استخرها دارای دفترچه‌ی راهنمای نصب هستند. فقط کافی است که فریم استخر را مرحله به مرحله مونتاژ کنید و پس از اتمام کار، مطمئن شوید که هریک از قطعات، به طور کامل در قطعه‌ی کناری خود فرو رفته و کاملاً در جای خود قرار گرفته‌اند. ممکن است نیاز باشد از ابزارهایی مانند پیچ گوشتی یا دستکش برای محافظت از خود در طول فرآیند استفاده کنیم.

آستر استخر

در این مرحله باید آستر را در میانه‌ی استخر قرار دهید و آن را تا حد امکان باز کنید. اکیداً توصیه می‌شود حداقل یک یا دو نفر دیگر در این مرحله به شما کمک کنند زیرا آستر بسیار سنگین است و معمولاً در هنگام نصب آستر، فریم استخر کمی حرکت می‌کند.

آستر استخر، سطحی است که در تماس با آب قرار می‌گیرد و انعطاف‌پذیر، ضد آب و مقاوم در برابر پارگی است. البته، از آنجا که آستر این استخرها، ظریف است، باید از به کار بردن اشیاء تیز یا راه رفتن روی آن با کفش خودداری شود. هنگام نصب آستر، نباید هیچ چین و چروکی در آن باقی بماند. در غیر این‌صورت، هنگامی که استخر کاملاً آبگیری شود، این چین و چروک‌ها در آستر باقی می‌مانند و باعث ناپایداری استخر می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌کنیم استخر را حدود 5 سانتی‌متر پر کنید تا سنگینی آب به شما کمک کند که آستر را راحت‌تر باز کنید.

اگر استخر آماده شما دارای تجهیزات و لوازمی نظیر اسکیمر، نازل‌های دهش، پمپ و فیلتر و سایر تجهیزات باشد، باید آنها را هم نصب کنید. برای این کار، باید شلنگ‌ها را از اسکیمر به پمپ، از پمپ به فیلتر و از فیلتر به نازل دهش متصل کنید.

پس از مونتاژ استخرا

در این مرحله باید استخر را تا فاصله‌ی 5 تا 7 سانتی متر از لبه، آبگیری نمایید. درصورتی‌که استخر شما اسکیمر داشته باشد، باید آن را تا میانه‌ی ورودی اسکیمر، با آب پر کنید. در این مرحله، از وجود آب در سبد پمپ اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که شیر چندراهه روی حالت “فیلتر” تنظیم شده است. همچنین بررسی کنید که تمام شیرها، در صورت وجود، در حالت باز باشند. سپس سیستم را روشن کنید و هرگونه نشتی را برطرف نمایید.

آخرین مرحله‌ی راه‌اندازی استخر پیش ساخته، شامل تمیز کردن آب و اضافه کردن مواد شیمیایی است. زباله‌هایی که وارد استخر شده‌اند را با برگ‌گیر خارج کنید. پارامترهای شیمیایی آب (مانند کلر، pH و قلیائیت کل) را هم چک کنید و در صورت لزوم، این پارامترها را با استفاده از مواد شیمیای مناسب، به سطح مجاز برسانید. سیستم استخر را یک شب روشن بگذارید و صبح روز بعد، دوباره سطوح را بررسی و تنظیم کنید. 

هزینه ساخت استخر متفاوت است که در این می توانید به مقاله  مورد نظر مراجعه کنید

امتیاز دهید:
5/5
سطح اطلاعات
چگونگی ساخت استخر آماده

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!