ممکن است در نظر افراد غیرمتخصص، طراحی استخر تنها محدود به مواردی باشد که در معرض دید قرار دارند؛ ازجمله کاسه‌ی استخر، آبنماهای استخری، سرسره‌های آبی و مواردی از این دست. اگرچه این موارد قطعا مهم هستند، اما قلب یک استخر شنا در واقع موتورخانه/تصفیه خانه‌ی آن است. موتورخانه‌ی استخر، فضایی است که پمپ‌ها، فیلترها، تجهیزات گرمایشی، سیستم‌های تصفیه شیمیایی، سیستم‌های گندزدایی ثانویه و بسیاری موارد دیگر را در خود جای می‌دهد؛ تجهیزاتی که برای عملکرد یک استخر شنا، ضروری هستند. طراحی مناسب موتورخانه‌ی استخر می‌تواند عملکرد تجهیزات را به شدت بهبود بخشد و عمر تاسیسات را افزایش دهد.

در این مطلب قصد داریم شما را با الزامات طراحی و ساخت موتورخانه‌ی استخرهای شنا و انتخاب و نصب تجهیزات آن‌ها آشنا کنیم و برای شما توضیح دهیم که چرا پکیج‌های تصفیه‌ی استخر به عنوان جایگزینی برای موتورخانه‌ی استخرهای خصوصی و خانگی به بازار معرفی شده‌اند.

پکیج تصفیه آب استخر

موتورخانه استخر

همانطور که در بالا ذکر شد، سیستم سیرکولاسیون استخر، شامل تمام تجهیزات و ده‌ها متر لوله‌کشی، در موتورخانه قرار دارد. این تجهیزات باید به صورتی در کنار یکدیگر قرار گیرد که فضای کافی برای عملیات تعمیر و نگهداری روزانه وجود داشته باشد. مقررات ملی و دستورالعمل‌های سازنده نیز نقش مهمی در تعیین محل قرارگیری تجهیزات و میزان فضای “باز” مورد نیاز دارند.

موتورخانه استخر

-برای جانمایی تجهیزات استخر، به چه مقدار فضا نیاز دارید؟

تمامی استخرها دارای پمپ و فیلتر هستند. این دو بخش مهم به همراه لوله‌کشی و سیم‌کشی برقی که برای نصب آنها ضروری است، فضایی در حدود 2 متر در 1 متر و 20 سانتی‌متر را در بر می‌گیرند. در مرحله‌ی بعد نیاز است که تجهیزات گرمایشی و گندزدایی را وارد محاسبات کنید. این تجهیزات هم علاوه بر فضایی که برای نصب آنها مورد نیاز است، معمولاً به فضایی خالی از همه طرف هم نیاز دارند. در نهایت، به این نتیجه می‌رسیم که برای تجهیزات اولیه‌ی استخرهای شنا، به فضایی در حدود 3 متر در 1 متر و 80 سانتی‌متر نیاز خواهیم داشت.

-در طراحی موتورخانه استخر، باید به چه نکاتی توجه کنید؟

اگرچه ممکن است به نظر برسد که موتورخانه‌های استخرهای شنا، مجموعه‌ای متراکم از لوله‌ها و تجهیزات هستند، اما در واقع، چنین فضایی مستلزم طراحی دقیق و کاربردی است. اغلب اوقات هنگام طراحی این بخش، بهتر است مسیری را در نظر بگیرید که آب استخر هنگام عبور از موتورخانه از آن می‌گذرد. آب استخر که وارد تصفیه خانه می‌شود، به فیلتر، سیستم گندزدایی ثانویه (در صورت وجود)، سیستم گرمایشی و در نهایت به سیستم تزریق مواد شیمیایی می‌رود. به منظور جلوگیری از لوله‌کشی اضافی، مهم است که تجهیزات استخر را به شیوه‌ای کارآمد چیدمان کنید.

تجهیزات استخر

هرگز تجهیزات استخر خود را بدون تحقیق و بررسی انتخاب نکنید چراکه عملکرد سیستم استخر و راحتی شما، شدیداً به کیفیت و کارایی تجهیزاتی بستگی دارد که برای استخر خود تهیه می‌کنید.

از انتخاب محصولات پایین رده و ارزان قیمت خودداری کنید. این صرفه‌جویی‌های جزئی می‌توانند در دراز مدت، مشکلاتی جدی برای استخر شما ایجاد کنند؛ مشکلاتی که بر سایر قسمت‌های سیستم نیز تاثیر منفی می‌گذارند و معمولاً بر رفع آنها، فقط تعمیر یا تعویض همان بخش معیوب کافی نیست. برخی از تجهیزات مانند سیستم لوله‌کشی، پمپ، فیلتر و تجهیزات گندزدایی کاملاً اجباری هستند چراکه بدون آنها، استخر پس از مدتی به مردابی تبدیل می‌شود که به هیچ عنوان قابل استفاده نیست. سایر بخش‌ها نظیر تجهیزات گرمایشی هم اختیاری هستند.

تصفیه آب

-سیکل تصفیه‌ی فیزیکی استخر

سیستم لوله‌کشی (شامل لوله، اتصالات و شیرآلات UPVC) باید از همان ابتدا به درستی طراحی و سایزبندی شود شود چراکه پس از اتمام مرحله‌ی ساخت، ایجاد تغییرات در آن بسیار دشوار خواهد بود.

مجموعه‌ی پمپ و فیلتر در واقع قلب استخر شماست که آب را به گردش در می‌آورد و تصفیه می‌کند. خواه پمپ تک سرعته یا سرعت متغیر و فیلتر شنی، کارتریجی یا D.E. را برای استخر خود انتخاب کنید، فیلتر و پمپ باید کاملاً با هم سازگاری داشته باشند. برای تعیین ظرفیت هر یک از آنها، باید حجم آب موجود در کاسه‌ی استخر را در نظر بگیرید. همچنین باید سایز لوله‌کشی را مطابق با این تجهیزات انتخاب کنید.

-سیکل گرمایش استخر

شنا کردن در آبی با گرمای ملایم، لذتی است که هرگز از آن خسته نمی‌شوید. گرمایش استخر همچنین مدت زمان استفاده از استخر در طول شبانه‌روز و همچنین در طول سال را طولانی‌تر می‌کند. مبدل حرارتی، هیتر برقی استخر و هیت پمپ، از انواع سیستم گرمایشی استخر به شمار می‌روند که البته از نظر میزان بهره‌وری با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین، نیاز است که گزینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به عواملی نظیر نوع و کاربری استخر و شرایط آب و هوایی، مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنید.

-سیکل تصفیه‌ی شیمیایی استخر

تصفیه‌ی آب، برای حفظ بهداشت و شفافیت آب استخر، ضروری است. این کار در دو سطح انجام می‌گیرد: تصفیه‌ی فیزیکی که توسط فیلتر و با جداسازی ذرات معلق از آب انجام می‌شود و تصفیه‌ی شیمیایی (گندزدایی) که هدف آن، از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها و حفظ سلامتی شناگران است. انواع تجهیزات برای این بخش وجود دارند: کلرزن خطی، کلرزن نمکی، ازن‌ساز، سیستم‌های UV-C و غیره.

تصفیه آسان و ارزان استخر

از آنجا که استخرهای خانگی معمولاً در فضاهای محدودی مثل پارکینگ و پشت بام ساختمان یا محوطه‌ی باغ و ویلا ساخته می‌شوند، اغلب با معضل کمبود فضا برای ایجاد موتورخانه مواجه هستند. علاوه بر این، تهیه‌ی تجهیزاتی متناسب با نیاز استخر که با توجه به نوسانات pH آب و وجود مواد شیمیایی در استخر، از مقاومت و دوام کافی برخوردار باشند نیز اصلاً انتخاب آسانی نیست. نصب این تجهیزات نیز یکی دیگر از چالش‌های استخرهای خصوصی است که اگر به صورت اصولی و صحیح صورت نگیرد، می‌تواند در طولانی مدت، باعث بروز مشکلاتی جدی برای استخر شود.

به همین دلیل است که تولیدکنندگان تجهیزات استخری، اقدام به طراحی و تولید پکیج‌های تصفیه‌ی استخر و جکوزی نموده‌اند تا علاوه بر کاهش زمان و هزینه‌ی پروژه‌های استخر خانگی و خصوصی، راه‌حلی مناسب را برای معضل کمبود فضا در این پروژه‌ها معرفی کنند.

تصفیه آسان و ارزان استخر

پکیج تصفیه استخر MEGA POOL BOX

پکیج‌های تصفیه‌ی این برند در دو سری روکار و توکار عرضه می‌شوند و شامل فیلتر شنی به همراه شیر شش راهه‌ی اروپایی و سیلیس شیشه‌ای، پمپ تصفیه، مبدل حرارتی و کلرزن خطی هستند. کلیه‌ی این تجهیزات با استفاده از لوله، اتصالات و شیرآلات UPVC فشار قوی مونتاژ شده و پس از تست و کنترل کیفیت، به کارفرما تحویل داده می‌شوند. کلیه‌ی پکیج‌های تصفیه استخر و جکوزی مگاپول به همراه کنترل پنل (شامل ترموستات، تایمر و تجهیزات ایمنی برای کاربر و پکیج) و متعلقات برقی عرضه می‌شوند.

-ویژگی‌های پکیج تصفیه استخر و جکوزی مگاپول

پکیج‌های تصفیه‌ی روکار استخر و جکوزی مگاپول، روی یک پالت پلاستیکی سوار می‌شوند. پکیج‌های تصفیه‌ی توکار (دفنی) استخر و جکوزی این برند نیز در اتاقکی از جنس فایبرگلاس مونتاژ می‌شوند و مجهز به پمپ کف‌کش جهت تخلیه اضطراری آب هستند. اگرچه نصب پکیج‌های توکار مگاپول، مستلزم ایجاد گودالی آب‌بندی شده با بستر بتنی است، اما نسبت به ساخت یک تصفیه خانه‌ی کامل، هزینه و زمان بسیار کمتری می‌برد.

پکیج‌های تصفیه‌ی استخر MEGA POOL BOX، علاوه بر مدل Basic، در مدل Optional هم عرضه می‌شوند. تفاوت این دو مدل در آن است برای پکیج‌های تصفیه‌ی سری Optional، مواردی نظیر تعداد پمپ، اندازه‌ی فیلتر و نوع تجهیزات گندزدایی به انتخاب مشتری هستند. این پکیج‌های تصفیه برای استخرهای فایبرگلاس و بتنی تا عمق 80 متر مکعب کاربرد دارند.

با توجه به اینکه در سایت سوییم پلاس مقاله های مختلف وجود دارد جهت مطالعه در مورد استخر آماده ، استخر پیش ساخته ، ساخت استخر فایبرگلاس و … به مقالات مربوطه مراجعه فرمایید تا اطلاعات مورد نیاز خود را به دست بیاورید.

امتیاز دهید:
5/5
سطح اطلاعات
پکیج تصفیه‌ی استخر

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!