آیا در فکر ساخت استخر فایبرگلاس هستید؟ احتمالاً خیلی چیزها درمورد استخرهای فایبرگلاس و مزایای شگفت‌انگیز آنها شنیده‌اید. خلاصه بگوییم که این استخرها، ارزش تمام تبلیغاتی که درمورد آنها می‌شود را دارند. آنها علاوه بر آنکه ظاهری بسیار شیک و جذاب دارند، بسیار بادوام هم هستند. ما در سوییم پلاس، متخصص ساخت و نصب استخر  فایبرگلاس هستیم. 

فرآیند ساخت استخر فایبرگلاس شامل دو مرحله‌ی جداگانه است:

  • ساخت
  •  نصب

کاسه‌ی استخر تنها در عرض چند هفته به محل پروژه منتقل شده و در آنجا نصب می‌شود. به همین دلیل است که فرآیند نصب، بسیار کوتاه است. به عبارت دیگر، بیشتر کار استخر قبل از اینکه کاسه به دست شما برسد، انجام می‌شود.

ساخت استخر فایبرگلاس

انواع استخر خانگی

استخرهای فایبرگلاس از کاسه‌های یکپارچه‌ای تشکیل شده‌اند که عمدتاً شامل فایبرگلاس هستند. این در حالی است که انواع دیگر استخرها با استفاده از اجزای کوچکتر و چندگانه‌ای ساخته می‌شوند.

به عنوان مثال، استخرهای وینیلی شامل یک پنل دیواری فلزی یا پلاستیکی، لایه‌ای از جنس بتن در قسمت کف و آستری از جنس وینیل هستند که دیواره‌ها و کف استخر را می‌پوشاند.

استخرهای بتنی معمولاً شامل چارچوبی هستند که با استفاده میلگرد بر روی دیواره‌ها و کف ساخته می‌شود. این بخش ابتدا با بتن و سپس برای زیبایی و دوام، با لایه‌ای از گچ یا کاشی پوشانده می‌شود.

پس از تولید استخرهای فایبرگلاس، کار نصب آنها معمولاً فرآیندی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر است. اگرچه دو نوع دیگر استخر عمدتاً یا کاملاً در محل پروژه ساخته می‌شوند، استخرهای فایبرگلاس به صورت یک تکه در کارخانه ساخته شده و در محل پروژه نصب می‌شوند.

انواع استخر خانگی

نحوه ساخت استخرهای فایبرگلاس

بیایید به این سوال پاسخ دهیم که استخرهای فایبرگلاس چگونه ساخته می‌شوند؟

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، کاسه‌ی استخر در کارخانه ساخته می‌شود. بنابراین خریداران استخر تا زمانی که کاسه‌ی استخر به محل نصب نرسد، نمی‌توانند آن را مورد بررسی قرار دهند. از این رو، بسیار مهم است که متقاضیان خرید استخر خانگی، ضمن آشنایی با ساختار استخر، به سراغ سازنده‌ای معتبر بروند که در زمینه‌ی ساخت استخرهای باکیفیت، از تجربه‌ی کافی برخوردار باشد.

                                          برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله: استخر فایبرگلاس مطالعه نمایید.

قالب استخر فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس با استفاده از قالب‌هایی تولید می‌شوند که در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف موجود هستند. به عبارت دیگر، خریدار باید از میان مدل‌هایی که سازنده‌ی استخر ارائه می‌دهد، کاسه‌ای را انتخاب کند که نزدیک‌ترین گزینه به استخر مورد نظر او باشد.

لایه‌های استخر فایبرگلاس، از داخلی‌ترین لایه به خارجی‌ترین لایه، بر روی قالب پاشیده می‌شوند و کاسه‌ی استخر را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که کیفیت قالب، نقش مهمی در کیفیت محصول نهایی، یعنی کاسه‌ی استخر فایبرگلاس دارد. از این رو، قالب باید کاملاً صاف و تراز باشد، با استفاده از میله‌های فولادی تقویت شود تا بتواند جابجایی در محل کارخانه را تحمل کند و به خوبی از آن نگهداری شود تا بدون نقص باقی بماند.  

-لایه‌ی ژلکوت

پوشش داخلی کاسه‌ی استخر، همان چیزی است که وقتی کار نصب انجام می‌شود و استخر به مرحله‌ی بهره‌برداری می‌رسد، در معرض دید قرار می‌گیرد. در استخرهای فایبرگلاس، این لایه از متریالی به نام ژلکوت تشکیل می‌شود که در یک استخر باکیفیت، باید عاری از هرگونه ترک، فرورفتگی یا حباب باشد.

ژلکوت استخرهای فایبرگلاس دارای بافتی صاف و لطیف است و در برابر جلبک‌های استخری از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد. مزیت بزرگی که این ویژگی به استخرهای فایبرگلاس می‌دهد، شامل هزینه‌ی نگهداری کمتر نسبت به انواع دیگر استخرها در دراز مدت است.

-رزین

هر بار که سازنده‌ی استخر، فایبرگلاس خرد شده یا الیاف فایبرگلاس را به کاسه‌ی استخر اضافه می‌کند، باید از رزین هم استفاده کند. رزین که دارای خاصیت چسبندگی است، به لایه‌های فایبرگلاس کمک می‌کند که به یکدیگر بچسبند، در هم آمیخته شوند و ساختار چندلایه‌ای کاملاً متراکم را تشکیل دهند. معمولاً در استخرهای فایبرگلاس از دو نوع رزین استفاده می‌شود: رزین پلی‌استر و رزین وینیل استر.

رزین وینیل استر بر خلاف رزین پلی استر با قرار گرفتن در معرض آب استخر تجزیه نمی‌شود. از این رو، لایه‌ای از رزین وینیل استر پس از لایه‌ی ژلکوت بر روی قالب کار می‌شود تا مانع از رسیدن آب به لایه‌های بعدی کاسه‌ی استخر شود. اگر کاسه‌ی استخر به این شکل ساخته نمی‌شد، این احتمال وجود داشت که لایه‌های داخلی فایبرگلاس، آب را جذب کرده و حباب‌هایی در ژلکوت ایجاد کنند که به تاول‌های اسمزی معروف هستند.

با افزودن لایه‌ای از رزین وینیل استر به استخر، لایه‌ی ژلکوت از لایه‌های داخلی استخر جدا می‌شود. پس از آبگیری استخر، هیچ آبی نمی‌تواند وارد لایه‌های رزین پلی استر شده و با آن مخلوط شود. این کار نه تنها به حفظ زیبایی استخر کمک می‌کند، بلکه از تشکیل حباب‌هایی که می‌توانند ژلکوت استخر شما را خراب کنند نیز جلوگیری می‌کند.

هنگامی که با سازندگان استخر صحبت می‌کنید، حتماً از آنها بپرسید که آیا ژلکوت استخر را نسبت به ظاهر شدن تاول‌های اسمزی ضمانت می‌کنند یا خیر. یک سازنده خوب، آنقدر به کیفیت کاسه‌های تولیدی خود اطمینان دارد که می‌تواند این گارانتی را ارائه دهد.

-تضمین کیفیت

هنگامی که تمامی لایه‌های استخر فایبرگلاس به ترتیب بر روی قالب پاشیده شدند و زمان کافی برای عمل‌آوری به آنها داده شد، کاسه‌ی استخر از قالب جدا می‌شود. در ادامه، کاسه‌ی استخر مورد یک یا چند مرحله کنترل کیفیت قرار می‌گیرد. در این فرآیند، سانت به سانت ژلکوت استخر را به دقت بررسی می‌کنند تا هر گونه نشانه‌ای از آسیب، ترک یا عدم انسجام ساختاری، شناسایی شود.

نصب استخر فایبرگلاس

بیشتر اوقات، سازنده‌ی استخر فایبرگلاس، با گروهی که کار نصب را انجام می‌دهد، یکی نیستند. در این صورت، باید علاوه بر سازنده، با نصب‌کننده هم صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که از تجربه‌ی کافی برای نصب استخر برخوردار است. سوییم پلاس هم سازنده و هم نصب‌کننده‌ی استخرهای فایبرگلاس است. بنابراین ما می‌توانیم تجربه‌ای یکپارچه از پروژه‌ی ساخت استخر را به شما ارائه دهیم.

فرآیند نصب استخر فایبرگلاس، شامل این مراحل است: خاک‌برداری، پایین آورن استخر و تراز کردن آن، نصب لوله‌کشی و سیستم فیلتراسیون استخر، پر کردن کناره‌ها، آبگیری کاسه‌ی استخر، نصب سنگ‌های لبه‌ی استخر و محوطه‌سازی. تمامی این مراحل فقط چند هفته تا یک ماه زمان می‌برد. بنابراین، شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صاحب استخر شوید.

جمع بندی

اگر به دنبال خرید استخر خانگی هستید، توصیه می‌کنیم با چند شرکت سازنده و تیم نصب استخرهای فایبرگلاس صحبت کرده و پاسخ‌های آنها را با هم مقایسه کنید. از آنها بپرسید که چگونه با مشکلات رایج مربوط به استخرهای فایبرگلاس برخورد می‌کنند؛ از جمله: تاول‌های اسمزی، ترک‌های ستاره‌ای، بروز نشتی در محل اسکیمرها یا نازل‌های دهش، جدا شدن استخر از پاسیو، برآمدگی در دیواره‌های استخر و غیره. حتی می‌توانید با مشتریان آنها نیز صحبت کنید و از تجربه‌ی آنها از ساخت و نگهداری استخر را جویا شوید. امیدواریم این راهنما برای شما مفید باشد. منتظر مطالب بعدی ما باشید.

البته جهت مطالعه مطالب در مورد استخر پیش ساخته و همچنین استخر آماده می توانید به مقالات مربوطه مراجعه کنید و البته که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت ها می توانید با همکاران ما در مجموعه سوییم پلاس تماس حاصل فرمایید.

امتیاز دهید:
5/5
سطح اطلاعات
ساخت استخر فایبرگلاس

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!