هنگامی که تصمیم به خرید استخر خانگی گرفتید، انتخاب بزرگ بعدی که باید درمورد آن به نتیجه برسید، این است که یک استخر روکار می‌خواهید یا یک استخر توکار. این راهنما به شما کمک می‌کند تا با مقایسه عوامل کلیدی، انتخاب کنید که کدام نوع استخر، بهترین گزینه برای شماست. ما در این مقاله برای راهنمایی هرچه تمام‌تر شما به مقایسه استخر روکار با استخر توکار خواهیم پرداخت.

مقایسه استخر روکار با استخر توکار

استخر توکار چیست؟

استخرهای توکار، زیر سطح زمین نصب می‌شوند و در سه نوع عمده وجود دارند: استخر بتنی، استخر فایبرگلاس و استخر وینیلی. عمده دلیل محبوبیت این استخرها، دوام و طول عمر بالای آنهاست. استخرهای توکار علاوه بر فراهم کردن منبعی از تفریح و سلامتی، از نظر زیبایی شناختی و مالی نیز به ملک شما می‌افزایند. آنها نه تنها بسیار عالی به نظر می‌رسند، بلکه ارزش خانه شما را نیز افزایش می‌دهند.

استخر روکار چیست؟

همانطور که از نام آنها پیداست، استخرهای روکار کاملاً روی سطح زمین قرار می‌گیرند. با این حال، بر خلاف استخرهای بادی، آنها دائمی هستند. استخرهای روکار، ارزان‌تر از استخرهای توکار هستند و نگهداری و نصب آنها نیز آسان‌تر است. همچنین در صورت لزوم، امکان جابجایی آنها نیز وجود دارد. اما طبیعتاً این استخرها دارای محدودیت‌هایی هستند؛ از جمله اینکه در ابعاد و مدل‌های متنوعی موجود نیستند و بر ارزش ملک شما نیز نمی‌افزایند.

استخر روکار

                                          برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله: استخر روکار مطالعه نمایید.

استخر توکار یا روکار؟

اگر در فکر اضافه کردن یک استخر شنای خصوصی به منزل یا ویلای خود هستید، ممکن است میان استخر روکار یا توکار مردد باشید. برای انتخاب بهترین گزینه با توجه به سبک زندگی خود و بودجه‌ای که در اختیار دارید، به خواندن ادامه دهید تا با برخی از تفاوت‌های کلیدی میان استخرهای روکار و استخرهای توکار آشنا شوید.

استخر توکار یا روکار؟

طراحی استخر

استخرهای روکار، گزینه‌های بسیار محدودتری را از نظر ابعاد و مدل کاسه‌ی استخر ارائه می‌دهند. بیشتر آنها گرد یا مستطیلی شکل هستند و عمق آنها در تمام طول کاسه‌ی استخر یکسان است (حداکثر یک متر و سی سانتی‌متر).

استخرهای توکار عملاً می‌توانند به هر شکل، اندازه یا عمقی که مالک انتخاب می‌کند، اجرا شوند. اگرچه استخرهای مستطیل شکل اغلب محبوب‌ترین گزینه هستند، اما استخرهای بیضی شکل و لوبیایی شکل نیز از گزینه‌های متداول برای استخرهای توکار به شمار می‌روند. اگر استخر توکار را انتخاب کنید، می‌توانید مناطق کم عمق برای بچه‌ها و مناطق عمیق‌تری برای کسانی که شنا بلد هستند داشته باشید.

طراحی استخر

امکانات استخر

وقتی صحبت از امکاناتی می‌شود که می‌توانید به استخر اضافه کنید، تفاوت میان استخرهای روکار و استخرهای توکار مثل زمین و آسمان است. تعداد امکانات اضافه شده به استخرهای روکار بسیار محدود است و به عنوان مثال، می‌تواند چراغ استخری، تجهیزات گرمایشی و فواره‌ای ساده را شامل شود.

این در حالی است که برای استخرهای توکار، تقریباً بی نهایت گزینه وجود دارد. علاوه بر تخته غواصی و سرسره، این استخرها می‌توانند شامل یک جکوزی متصل یا یک استخر کم عمق برای کودکان باشند. گزینه‌های دیگر نیز عبارتند از انواع آبنماها، ورودی‌های ساحلی، صندلی‌های مخصوص برای آفتاب گرفتن، بار استخری و غیره. 

امکانات استخر

نصب استخر

نصب استخر توکار، کار بزرگی است که فقط باید توسط اهل فن انجام شود. نصب این استخرها، نیازمند گودبرداری است که اگر سازندگان با سنگ، آب‌های زیرزمینی یا سایر موانع مواجه شوند، می‌تواند چالش برانگیز باشد. بسته به مدل و اندازه‌ی استخر و شرایط خاک منطقه، کار گودبرداری و نصب استخر می‌تواند از یک تا چند هفته زمان ببرد.

از سوی دیگر، نصب استخرهای روکار بسیار ساده‌تر است و زمان کمتری هم می‌برد. برای نصب این استخرها فقط به یک قطعه زمین مسطح نیاز دارید. استخرهای روکار نیازی به حفاری ندارند، که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها می‌‌شود. اگر زمین مورد نظر شما از قبل همسطح و پاکسازی شده باشد، می‌توان یک استخر روکار را در مدت یک یا دو روز نصب کرد.

نصب استخر

نگهداری از استخر

نصب استخر از هر نوعی که باشد، نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه‌ی بزرگتری است. با این حال، به دلیل نیازهای مداوم تعمیر و نگهداری، پس از خرید استخر خانگی نیز هزینه ها ادامه خواهد داشت. کیفیت ساخت در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند، اما متریال مورد استفاده و مدت زمان استفاده از استخر در طول سال نیز نقش تعیین کننده‌ای دارند.

صرف نظر از اینکه کدام نوع از استخر توکار را انتخاب می‌کنید، نگهداری کلی مورد نیاز یکسان خواهد بود: از جمع کردن آلودگی‌های سطح استخر گرفته تا برس‌کشی دیواره‌ها، جارو کردن کف استخر، حفظ تعادل پارامترهای شیمیایی آب و نگهداری تجهیزات استخر.

اگرچه لازم به ذکر است که مصالح مورد استفاده برای ساخت استخر توکار بر سطح نگهداری مورد نیاز تأثیر می‌گذارد. استخرهای بتنی به دلیل نفوذپذیری و تمایل به جذب مواد شیمیایی، معمولاً به نگهداری بیشتری نیاز دارند. این در حالی است که استخرهای فایبرگلاس به تعمیر و نگهداری نسبتاً کمی نیاز دارند زیرا به طور طبیعی غیر‌متخلخل هستند.

نگهداری از استخرهای روکار نیز تفاوت چندانی ندارد. در واقع، کار نگهداری از این استخرها معمولاً آسان‌تر است زیرا استخرهای روکار اغلب کوچک هستند و به تجهیزات پیچیده‌ی کمتری نیاز دارند. برای استخرهای توکار نیز همچنان باید کاسه‌ی استخر را تمیز کنید، سیستم فیلتراسیون را اجرا کنید، آب را متعادل کنید و همه‌ی کارهای دیگر؛ البته نه به همان اندازه که باید برای نگهداری از استخرهای توکار، وقت و انرژی بگذارید.

نگهداری از استخر

ایمنی استخر

از میان انواع استخر، استخرهای روکار به طور کلی ایمن‌تر هستند. احتمال غرق شدن تصادفی کمتر است زیرا استخر روکار دارای دیواره است و در صورت عدم استفاده می‌توان نردبان استخر را برداشت.

درمورد استخرهای توکار نیز مجموعه‌ای از امکانات برای افزایش ایمنی وجود دارند که به محافظت از عزیزان شما در محوطه‌ی استخر کمک می‌کنند. به عنوان مثال، استخرهای توکار را می‌توان به روکش‌های اتوماتیک مجهز کرد که علاوه بر جلوگیری از افتادن کودکان و حیوانات خانگی در استخر، مانع از ورود برگ و زباله به آب و آسیب ناشی از اشعه‌ی خورشید به آستر استخر می‌شوند.

ایمنی استخر

طول عمر استخر

طول عمر استخرهای روکار، معمولاً 7 تا 10 سال است و این تنها در صورتی است که به خوبی از استخر نگهداری شده و آسیب عمده‌ای به آن وارد نشود. این در حالی است که از میان انواع استخرهای توکار، طول عمر استخرهای بتنی و استخرهای فایبرگلاس معمولاً 50 سال یا بیشتر است. البته با رعایت اصول تعمیر و نگهداری، می‌توان این عدد را دوبرابر کرد و همانطور که قبلا ذکر شد، کیفیت ساخت و مصالح مورد استفاده برای ساخت هم بر طول عمر استخر تاثیر می‌گذارد.

هزینه استخر

از آنجا که استخرهای روکار، ارزش کمتری نسبت به استخرهای توکار دارند، هزینه اولیه‌ی آنها پایین‌تر است. با این حال، همانطور که قسمت‌های قبلی این راهنما توضیح داده شد، هزینه اولیه بالاتر استخرهای توکار با مجموعه‌ای از مزایا همراه است، از جمله:

  • دوام و طول عمر بیشتر در مقایسه با استخرهای روکار
  • تنوع بیشتر در ابعاد و مدل‌های استخر
  • تنوع در امکاناتی که می‌توانید به استخر اضافه کنید

کدام استخر برای شما مناسب است؟

استخرهای توکار و روکار، هر دو دارای مزایا و معایبی هستند. اگر بودجه‌ای که برای خرید استخر خانگی کنار گذاشته‌اید، محدود نیست، یک استخر توکار با طراحی زیبا و امکاناتی فوق‌العاده می‌تواند زینت‌بخش حیاط منزل و ویلا یا هر فضای دیگری باشد که برای نصب استخر در نظر گرفته‌اید. که می تواند یک استخر آماده مهیا برای شما باشد.

استخرهای روکار، قیمت کمتری دارند اما به اندازه استخرهای توکار، شکیل نیستند. با این حال، آنها را هم می‌توان تا حدودی به امکانات جانبی مجهز نمود. این استخرها می‌توانند گزینه‌ای جایگزین برای افرادی باشند که می‌خواهند از مزایای یک استخر خانگی استفاده کنند اما زمان، بودجه یا فضای کافی برای یک استخر توکار را ندارند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پکیج تصفیه استخر و همچنین نحوه ساخت استخر پیش ساخته کافیست با همکاران ما در مجموعه سوییم پلاس در ارتباط باشید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

امتیاز دهید:
5/5
سطح اطلاعات
مقایسه‌ استخر روکار با استخر توکار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!