یکی از بزرگترین آپشن‌هایی که این روزها خریداران خانه به دنبال آن هستند، استخر و جکوزی خانگی است. اگر به خرید خانه‌ای استخردار فکر می‌کنید یا در حال تصمیم‌گیری درمورد ساخت استخر در منزل یا ویلای خود هستید، ممکن است از خود بپرسید: مزایا و معایب استخر خانگی چست؟ با توجه به هزینه‌های مستمر نگهداری، آیا سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی استخر خانگی، تصمیمی منطقی است؟

در این مطلب سعی کرده‌ایم با بررسی نظرات کسانی که در خانه‌ی خود استخر دارند و همچنین مشاوران املاکی که در طی سال‌ها به خرید و فروش خانه‌ها و ویلاهای استخردار پرداخته‌اند، به مزایا و معایب استخرهای خانگی دست پیدا کنیم. برای آشنایی بیشتر با نکات مثبت و منفی استخرهای خانگی، با ما همراه باشید.

استخرهای خانگی

مزایای استخر خانگی

دور هم جمع کردن خانواده

استخرهای خانگی، راهی عالی برای تقویت روابط خانوادگی در حین تفریح و انجام فعالیت‌های سرگرم کننده هستند. می‌توان گفت که این مورد، یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت استخرهای خانگی است. شما می‌توانید در حین آنکه در استخرتان، بازی و آبتنی می‌کنید، خاطراتی زیبا در کنار اعضای خانواده‌ی خود رقم بزنید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید ریلکس کنید، می‌توانید در کنار استخر دراز بکشید و در حالی که آبتنی کردن بچه‌ها را تماشا می‌کنید، آفتاب بگیرید.

مزایای استخر خانگی

فعالیت بدنی منظم

استخرها فقط برای ساخت اوقاتی زیبا نیستند. ساخت استخر همچنین راهی عالی برای ورزش و فعالیت بدنی بزرگسالان و کودکان است. عضویت در باشگاه، هزینه‌ی بالایی دارد است و داشتن استخر، جایگزینی عالی برای خوش اندام ماندن است. درواقع شما هیچ بهانه‌ای برای ورزش نکردن نخواهید داشت زیرا استخر فقط چند قدم با شما فاصله دارد.

یکی از بزرگترین مزایای استخرهای شنا این است که امکان فعالیت بدنی با شدت پایین یا Low Impact را فراهم می‌کنند. شنا تنها یک چهارم فشاری را به بدن وارد می‌کند که در فعالیت‌هایی مانند دویدن به بدن وارد می‌شود. شنا در استخر، فشار وارد شده به مفاصل را کاهش می‌دهد؛ مزیتی که هر چه سن شما بالاتر می‌رود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل، شنا یک جایگزین عالی برای افراد مبتلا به آرتروز یا درد مفاصل است.

کاهش اضطراب

اگر به دنبال راهی موثر برای کاهش استرس و اضطراب هستید، به استخر شنای خانگی فکر کنید. استخرها به همه فرصتی برای استراحت می‌دهند؛ خواه به معنای آفتاب گرفتن در کنار استخر باشد یا شنای آرام در شب. شنای هوازی همچنین می‌تواند تولید کورتیزول (هورمون استرس) را در بدن شما محدود کند. اگر مشکل خواب دارید، قبل از رفتن به رختخواب، در استخر خود شناور شوید. اینکار می‌تواند به آرامش ماهیچه‌های شما کمک کند و چرخه‌ی خواب سالمی را که برای شروع یک روز عالی به آن نیاز دارید، به دنبال داشته باشد. جهت آشنایی با استخر بتنی و استخر روکار به مقالات مورد نظر مراجعه  فرمایید.

آسایش و راحتی

استخرهای خانگی این امکان را به شما می‌دهند که در هر ساعتی از شبانه‌روز که دوست دارید، در آرامش و خلوت منزل خود آبتنی کنید. دیگر نیازی نیست که ساک وسایل خود را جمع کنید، از خانه خارج شوید و ترافیک را تحمل کنید تا بتوانید فقط چند ساعت، آن هم با صرف هزینه، در محیط‌های نه چندان خلوت و بهداشتی استخرهای عمومی شنا کنید یا برای رزو سانس‌های خصوصی، هزینه‌ی بالاتری بپردازید.

افزایش جذابیت بصری حیاط منزل یا ویلا

از ظاهر حیاط خلوت خود خسته شده‌اید؟ با نصب استخر خانگی می‌توانید جذابیت بصری حیاط خود را به راحتی افزایش دهید. استخرهای شنا، بسیار شکیل و زیبا هستند و می‌توانند مکمل خوبی برای فضای سبز و سایر قسمت‌های محوطه‌ی باغ و ویلای شما باشند. حتی می‌توانید فواره و مشعل اضافه کنید! اگر در حیاط خود فضای کافی ندارید هم می‌توانید به نصب یک استخر سرپوشیده در طبقات یا پشت بام منزل خود فکر کنید. استخرهای فایبرگلاس، گزینه‌ای عالی برای این بخش هستند.

دورهمی‌های شاد دوستانه و خانوادگی

کباب درست کردن در کنار استخری که برای تفریح و سرگرمی‌ مهمانان شما ایجاد شده است، لذت بیشتری خواهد داشت. همچنین می‌‌توانید به مناسبت جشن سالگرد، جشن تولد، تعطیلات و …، پول پارتی‌های هیجان‌انگیز برگزار کنید. فقط کافی است که محوطه‌ی استخر را با مشعل و آب استخر را با چراغ‌های شناور تزئین کنید و محیطی عالی برای جشن گرفتن هر مناسبتی خاص داشته باشید.

افزایش ارزش ملک

استخرهای شنا و جکوزی‌ها، مکملی عالی برای هر خانه‌ای هستند؛ به خصوص اگر آن‌ها را در محلی مناسب نصب کنید، در انتخاب طراحی و مدل استخر و محوطه‌سازی برای آن، سلیقه به خرج دهید و با انتخاب پکیج‌های تصفیه‌ی استخر، بهترین تجهیزات را برای استخر خود تهیه کنید. اگر هم قصد دارید ملک خود را در آینده بفروشید، استخر شنا، یک آپشن ویژه است و خریدارانی را که توانایی مالی بیشتری دارند، جذب می‌کند.

معایب استخر خانگی

تعمیر و نگهداری استخر

حفظ استخر در شرایط بهینه به زمان، توجه به جزئیات و صرف هزینه نیاز دارد. نگهداری صحیح از استخر، شامل تمیز کردن استخر (جمع کردن زباله‌ها از سطح آب، برس کشیدن دیواره‌های استخر، جارو کردن کف استخر و بررسی فیلتر برای اطمینان از عملکرد صحیح آن)، تست آب و حفظ پارامترهای شیمیایی مهم مانند pH و کلر در محدوده‌ی مجاز، رفع مشکلات رایجی مانند کدر شدن یا سبز شدن آب، آماده‌سازی استخر برای فصل زمستان و بازگشایی آن در آغاز فصل شنا است. توجه داشته باشید که استخرهای فایبرگلاس به دلیل برخورداری از لایه‌ی ژلکوت، به کمترین میزان تعمیر و نگهداری نیاز دارند.   

علاوه بر این، انجام تعمیرات (گاه پرهزینه)، بخشی انکارناپذیری از استخرهای خانگی است. ممکن است ناچار شوید که در طولانی مدت، به تعمیر ترک‌ها و نشتی‌ها، تعویض آستر استخر و رفع مشکلات سیستم فیلتراسیون بپردازید. این در حالی است که با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد استخرهای فایبرگلاس، هزینه‌ی نگهداری از این استخرها در طولانی مدت، به میزان قابل توجهی پایین‌تر از استخرهای بتنی و وینیلی است.

ایمنی

علاوه بر حفظ و نگهداری استخر، مسئولیت رعایت اقدامات ایمنی نیز بر عهده شما خواهد بود. استخرهای شنا می‌توانند برای بچه‌ها و حیوانات خانگی خطراتی ایجاد کنند. به عنوان صاحب خانه، شما مسئولیت انجام اقداماتی نظیر نصب نرده دورتادور استخر، نصب روکش روی استخر و تهیه تجهیزات ایمنی را بر عهده دارید.

کاهش فضای آزاد

اگر حیاط کوچکی دارید، نصب استخر می‌تواند نکته‌ای منفی باشد چراکه کاسه‌ی استخر و موتورخانه، بخش قابل توجهی از فضا را اشغال می‌کنند. خرید استخرهای بادی که در عرض ده دقیقه آماده‌ی شنا شده و در زمان کوتاهی هم جمع می‌شوند، یکی راه‌های رفع این معضل است. اما اگر می‌خواهید یک استخر توکار واقعی داشته باشید، باید به سراغ استخرهای فایبرگلاس و پکیج‌های تصفیه‌ی استخر و جکوزی بروید.

هزینههای جاری

علاوه بر هزینه‌ی ساخت استخر، راه‌اندازی و نگهداری از آن نیز مستلزم صرف هزینه است: از جمله برق مصرفی برای راه‌اندازی سیستم پمپ و فیلتر، روشنایی و تهویه (برای استخرهای سرپوشیده)، گاز مصرفی برای راه‌اندازی سیستم گرمایشی استخر، جبران آبی که در اثر تبخیر سطحی یا بکواش فیلتر از استخر کم شده است، هزینه‌ی مواد شیمیایی استخری و غیره. بنابراین حتماً باید تعمیر و نگهداری از استخر را بر اساس برنامه‌ای منظم انجام دهید تا از بروز مشکلات و هزینه‌های پیش‌بینی نشده جلوگیری شود. البته که قیمت استخر هم متناسب با میزان هزینه ای که برای ساخت استخر می کنید رابطه مستقیمی دارد و این موضوع ملزم بر استعلام قیمت می باشد.

معایب استخر خانگی

نتیجه‌گیری

پیش از آنکه تصمیم نهایی خود را بگیرید، سعی کنید به طور کامل با مزایا و معایب استخر خانگی آشنا شوید. داشتن یک استخر در منزل یا ویلا می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد، اما مهم است که مسئولیت نگهداری از استخر را به خوبی درک کنید تا در آینده غافلگیر نشوید.

امتیاز دهید:
5/5
سطح اطلاعات
مزایا و معایب استخرهای خانگی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!