معرفی انواع استخر پیش ساخته

آیا در فکر یک استخر شنای خانگی هستید اما نمی‌خواهید که ساخت و نصب آن، زمان زیادی ببرد؟ در این صورت احتمالاً با عبارت “استخرهای پیش ساخته” برخورد کرده‌اید و اکنون سوالات زیادی درمورد این استخرها دارید؛ از جمله اینکه نصب استخرهای پیش ساخته به چه صورت انجام می‌شود یا اینکه قیمت استخرهای پیش ساخته چقدر است.

اگر موضوع استخرهای پیش ساخته توجه شما را جلب کرده است، به خواندن ادامه دهید. ما در سوییم پلاس، تولیدکننده‌ی استخرهای پیش ساخته هستیم و قصد داریم در این پست، به تمام سوالات متداول شما درمورد این استخرها پاسخ دهیم.

استخر پیش ساخته

استخر پیش ساخته چیست؟

استخر پیش ساخته درواقع یک استخر شنای توکار یا روکار است که به طور کامل در کارخانه یا کارگاه به تولید می‌رسد و سپس به محل پروژه‌ی شما انتقال پیدا می‌کند تا کار نصب آن انجام شود. این استخرها معمولاً بسیار سریع‌تر از استخرهایی که باید در محل ساخته شوند، از جمله:

  • استخرهای بتنی (گانیت یا شاتکریت)
  • استخرهای وینیلی
  • استخر فایبرگلاس

استخرهای پیش ساخته‌ی فایبرگلاس و استخرهای پیش ساخته‌ی بتنی، از متداول‌ترین انواع استخرهای پیش ساخته‌ی توکار به شمار می‌روند. در چند بخش بعدی، تفاوت‌های میان این دو نوع استخر آماده برای نصب را مورد بررسی قرار می‌دهیم و هر آنچه را که باید در مورد استخرهای پیش ساخته بدانید را به شما می‌گوییم.

انواع استخر پیش ساخته

-استخر پیش ساخته بتنی

این مدل از استخر پیش ساخته درواقع نوعی استخر بتنی است که در محل کارخانه و با استفاده از قالب به تولید می‌رسند؛ درست مثل کاسه یا گلدانی که از بتن ساخته می‌شود البته در مقیاسی بسیار بزرگتر. این استخرها پس از بتن‌ریزی و خشک شدن کامل، برای نصب به محل پروژه حمل می‌شوند.

برخی از سازندگان، این استخرها را با استفاده از پنل‌های دیواری پیش ساخته‌ای می‌سازند که از جنس بتن هستند. در این حالت، به جای آنکه استخر به صورت کاسه‌ای یک‌تکه به شما تحویل داده شود، در محل پروژه مونتاژ می‌شود. از این رو، این استخرها درواقع 100٪ پیش ساخته نیستند.

استخر پیش ساخته بتنی

استخرهای بتنی پیش ساخته اغلب از کیفیت بالاتری نسبت به استخرهای سنتی شاتکریت یا گانیت برخوردار هستند زیرا در محیط کنترل شده‌ی کارخانه ساخته می‌شوند. این امر به سازندگان این امکان را می‌دهد که کار ساخت را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند. استخرهای بتنی سنتی که در محل پروژه ساخته می‌شوند ممکن است دارای نواقصی باشند چراکه کنترل چگونگی تأثیر محیط بیرون بر روند ساخت و ساز بسیار دشوارتر است.

با این حال، بیشتر استخرهای بتنی پیش ساخته از استخرهای بتنی سنتی، کوچکتر هستند. همان‌طور که می‌دانید، بتن واقعاً سنگین است. از طرف دیگر، این استخرهای پیش ساخته باید از کارخانه به محل نصب منتقل شوند و اغلب، مسافت‌های طولانی را طی کنند. بنابراین، ابعاد آنها باید در حدی باشد که بتوان آنها را به صورت زمینی به محل مورد نظر کارفرما حمل کرد. به همین دلیل، استخرهای بتنی پیش ساخته معمولاً بزرگتر از 4/5 در 10/5 متر نیستند.

–نصب استخر پیش ساخته بتنی

استخرهای بتنی پیش ساخته را می‌توان به صورت روکار، توکار یا نیمه روکار- نیمه توکار نصب کرد. این استخرها ممکن است مستقیماً روی خاک یا روی یک دال بتنی قرار گیرند. به طور معمول، زمان نصب بسیار سریع‌تر است، زیرا بیشتر مراحل ساخت و ساز در مرکز تولید انجام می‌شود. درست مثل استخرهای فایبرگلاس، استخرهای بتنی پیش ساخته را نیز می‌توان در عرض چند هفته یا حتی چند روز نصب کرد.

–قیمت استخر پیش ساخته بتنی

بیشتر استخرهای بتنی پیش ساخته، هزینه‌ی کمتری نسبت به استخرهای بتنی سنتی دارند. این امر، بیشتر به این دلیل است که این استخرها، کوچکتر هستند و از آنجایی‌که به صورت آماده برای نصب به شما تحویل داده می‌شوند، قاعدتاً نیروی کار کمتری را می‌طلبند. البته هزینه‌ی استخر پیش ساخته ممکن است با توجه به سفارشی‌تر بودن مدل، امکانات انتخاب شده و روش نصب، افزایش یابد.

نصب استخر پیش ساخته بتنی

-استخر پیش ساخته فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس، کاسه‌های پیش ساخته‌ای هستند که در کارخانه و با ترکیبی از فایبرگلاس و انواع رزین به تولید می‌رسند. استفاده از این متریال باعث می‌شود که کاسه‌های استخر و جکوزی فایبرگلاس، به مراتب بادوام‌تر و ماندگارتر باشند و مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر ترک‌خوردگی از خود نشان دهند. به خصوص اینکه سطح داخلی این استخرها از پوششی غیر متخلخل به نام ژل‌کوت برخوردار است که عمر استخر را افزایش می‌دهد، تمیز کردن را آسان‌تر می‌سازد و از هجوم جلبک‌های استخری جلوگیری می‌کند.

استخر پیش ساخته فایبرگلاس

–نصب استخر پیش ساخته فایبرگلاس

فرآیند نصب استخرهای فایبرگلاس، مشابه استخرهای بتنی پیش ساخته است؛ به این صورت که استخر در کارخانه به تولید می‌رسد و پس از آنکه تکمیل شد، به محل مورد نظر کارفرما ارسال می‌شود. به همین دلیل، نصب استخرهای فایبرگلاس معمولاً بیش از 2 تا 3 هفته طول نمی‌کشد. همچون استخرهای پیش ساخته بتنی، این استخرها را هم می‌توان به صورت روکار، توکار یا نیمه روکار- نیمه توکار نصب کرد.

–قیمت استخر پیش ساخته فایبرگلاس

قیمت استخرهای فایبرگلاس معمولاً بسته به مدل، اندازه و امکانات کاسه، متغیر است. البته باید به این نکته توجه کنید که هزینه‌ی سالانه‌ی این استخرها و هزینه‌ی نگهداری از آنها در طولانی مدت به مراتب کمتر از سایر انواع استخر است.

این در حالی است که سطح داخلی استخرهای بتنی، متخلخل است. از این رو، این استخرها باید به‌طور مداوم برس‌کشی شوند و به مواد شیمیایی بیشتری هم نیاز دارند. نیاز استخرهای بتنی به اسیدشویی (معمولاً هر 5 سال یکبار) و بازسازی روکش داخلی (معمولاً هر 10 سال یکبار) هم بر هزینه‌ی نگهداری آنها می‌افزاید.

نصب استخر فایبرگلاس

استخر پیش ساخته فایبرگلاس یا بتنی

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس و بتنی، هر دو در گروه استخرهای آماده برای نصب قرار می‌گیرند. اما تفاوت‌هایی کلیدی میان این استخرها وجود دارد که بر تجربه شما به عنوان صاحب استخر تأثیر می‌گذارد؛ از جمله:

  1. استخرهای فایبرگلاس، انعطاف‌پذیر هستند.
  2. استخرهای فایبرگلاس به ندرت دچار نشتی می‌شوند.
  3. نگهداری از استخرهای فایبرگلاس آسان‌تر است.
  4.  استخرهای فایبرگلاس تنوع بیشتری دارند.
استخر بتنی یا استخر فایبرگلاس

1. استخرهای فایبرگلاس، انعطاف‌پذیر هستند

بتن، مستعد ترک‌خوردگی است و استخرهای بتنی به مرور زمان دچار ترک‌های ساختاری می‌شوند. متریال مورد استفاده در ساخت استخرهای فایبرگلاس، باعث می‌شود که این استخرها از انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند. برخلاف استخرهای بتنی، استخرهای فایبرگلاس به راحتی ترک نمی‌خورند و از نظر ساختاری بسیار بادوام‌تر هستند.

2. استخرهای فایبرگلاس به ندرت دچار نشتی می‌شوند

آب‌بند کردن استخرهای بتنی، یک از چالش‌های اصلی در فرآیند ساخت و ساز این استخرها به شمار می‌رود. این در حالی است که با توجه به ساختار چندلایه‌ی استخرهای فایبرگلاس، این استخرها از آب‌بندی 100% برخوردارند.

3. نگهداری از استخرهای فایبرگلاس آسان‌تر است

سطح داخلی استخرهای فایبرگلاس با متریالی به نام ژل‌کوت پوشانده می‌شود اما برای استخرهای بتنی، معمولاً از گچ، کاشی یا سنگ‌ریزه استفاده می‌کنند. ژل‌کوت، پوششی صاف و عمدتاً غیر متخلخل است و با دور نگه داشتن جلبک‌ها، نگهداری از استخرهای فایبرگلاس را آسان‌تر و ارزان‌تر می‌سازد.

4. استخرهای فایبرگلاس تنوع بیشتری دارند

ژل‌کوت استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود. حتی برخی از سازندگان، ژل‌کوت‌های طرح‌دار را هم معرفی کرده‌اند. اما اگر دوست دارید که سطح داخلی استخر با گچ یا سنگ‌ریزه کار شود یا تماماً از کاشی باشد، بهتر است استخر پیش ساخته بتنی را انتخاب کنید.

استخرهای پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس، در بیش از 100 مدل مختلف عرضه می‌شوند. این در حالی است که استخرهای پیش ساخته بتنی در اشکال ساده‌ای مانند مستطیل، مربع و دایره موجود هستند. ممکن است بتوانید سازنده‌ای را پیدا کنید که بتواند این استخرها را در اشکال متنوع‌تری هم ارائه دهد، اما استخرهای بتنی پیش ساخته عمدتاً در طرح‌های مستطیلی ساخته می‌شوند.

اگر می خواهید اطلاعات لازم در مورد استخر اینتکس و همچنین ساخت استخر ارزان به دست بیاورید به مقالات مربوطه مراجعه فرمایید و همچنین در مورد مزایا و معایب استخر های خانگی مقاله را مطالعه کنید و در صورتی که نیاز به استخر دارید کافیست با همکاران در مجموعه با شماره 02172995000 تماس حاصل کنید.

امتیاز دهید:
5/5
سطح اطلاعات
استخرهای آماده

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!